May 2, 2012

JOM....kawal Berat Badan Anda Semasa Hamil

 As salam kawan2..

Kali ni nak cerita cam,ne yana kawal berat badan yana sepan jang mengandung kali ni..
owh sebelum tu untuk anda yang tak tahu.. yana ni besar tinggi orangnya,.. berat paling ringan yana pernah capai ialah 55kg tu pun dah tinggal rangka..hikhikik... dan sebelum peknen kali ni berat teraklhir yana ialah 71kg (tu pun kurus selepas yana makan shaklee)
dan untuk pengetahuan anda juga.. berat badan yana semasa full term peknenkan aidil ialah 77kg..

jadi.. semasa mengandung kali ke 4 ni.. berat badan yana telah diketegorikan sebagai MATERNAL OBESITY.. dan of coz yana takleh wat ape2 tentang tu sbb mase lah leh diet2 lak semasa peknen ni kan..heheh...TAPI.. yana leh kawal berat badan yana agar tak terus naik mencanak..

pada post sebelum ni.. yana dah bgtau yang yana hanya amalkan pemakanan suppelemnt shaklee sahaja semasa peknen kali ni..apa yang yana amalkan untuk kawal berat badan...?

tentunya ESP.. ESP selain kepentingannya membantu pertumbuhan janin yang sihat dn sempurna.. ia juga membekalkan tenaga yang berpanjngan kepada ibu.. juga memberi ibu rasa kenyang yang lebih lama...

yana juga mengamalkan pengambilan fiber (soryy,.. skrg shaklee tak kuarkan lagi fiber di malaysia)..

untuk anda yang mempunyai masalah pelawasan semasa peknen ni.. anda boleh amalkan meal shake(juga mengandungi fiber) dan ostematrix(kalsium)

owh dan tahukah anda.. untuk memudahkan anda mendapat bentuk badan yang asal selepas bersalin  nanti, anda boleh amalkan pengambilan Protein (ESP) dan Vit C semasa peknen.. untuk membantu pembentukan kolagen pada lapisan kulit anda dan sekaligus menganjalkan kulit anda. dan kulit yang anjal ni lah sebenarnya yang membantu anda reShape semula selepas bersalin nanti :)

*another tips from yana.. selepas bersalin nanti terus amalkan pengambilan GLA Complex..untuk regulate semula hormon :)

oh...lupa lak.. berbalik pada berat badan yana.. now dan 30week.. berat badan daku 73kg.. naik 2 kg sahaja.. walaupun perut membesar dengan jayanya.. hoyeahh...

ok sekarang mari baca kenapa ibu perlu kawal berat badan semasa hamil...

1. kenaikan berat badan yang mendadak semasa hamil akan meningkatkan risiko kencing manis semasa hamil.. (terutama sekali bagi ibu-ibu yang ada keturunan)
2. risiko darah tinggi juga akan meningkat.. tahukah anda.. epilepsi (sawan) juga mungkin boleh terjadi jika tekanan darah terlalu tinggi)
4. memberi rasa tidak selesa kepada ibu
5, risiko bengkak kaki. (adema)..
6. risiko buasir meningkat..
dan l;ain-lain lagi.. (nanti yana update lagi ye)
Anda berminat atau ingin dapatkan consultation percuma? Sila SMS atau call yana di 012-7470856 atau email ke lyana_um[at}yahoo[dot]com

2 comments:

  1. Salam kak.. Akak minum esp sehari berapa kali?

    ReplyDelete
  2. Skrg bulan puasa akak minum sekali.
    3sd semasa bersahur + meal shake + performance drink
    Kadang kalau lapar malam2 minum lagi 1-2sd

    ReplyDelete

POPULAR POST