Oct 22, 2010

Spa dirumah : Khasiat Scrub Kopi

Hai semua... hari ni en.Adam cuti... jadinye hari ni aku pun terrajin..masak nasi lemak untuk makan satu hari ni dr pagi sampai ke malam...kekeke...
pastu kan..sambil2 kat dapur tu, terpandang lak aku serbuk kopi cap kapal api...dah lame tak gune sebabnye skrg aku minum kopi yang dah siap2 diuncangkan....
so what???

sooooo...datanglah idea kat kepala otak aku ni ha...melalui hasil2 pembacaan aku selama ni kat majalah2, kopi ni boleh buat scrub ok...maka...pagi tadi...aku buatlah home spa...kekekeke... pekerjanya sape lagi kalo bukan en.Adam...menjadi mangsa kemanjaan isterinya... terpaksa r enAdam mengscrub belakang badan aku...kahhhhhh

ok ni resipinye....
Scrub Kopi
5 sudu besar serbuk kopi
5 sudu besar madu
cara2nya:
1. campurkan sahaja kopi dan madu
2. lumurkan di muka dan badan (satu badan aku gune ok...ngan muka2 skali aku sental)
*ok..kalo korang rase cam sakit2 badan..masuk angin segala, leh tambahkan halia yang ditumbuk halus...mesti kuar angin2 tu sume...hehehhehe....
berkesan ke?
berkesan ko...halus mulus kulit i tau...kahhhhh.....maklumlah jarang menyental kulit... kekekekkekee...
ok ni ade sikit info pasal kopi... meh kite kongsi ilmu tentang khasiat kopi ni....

Khasiat kopi untuk kecantikan

skrub kopi, coffee scrub


1. Mampu menanggalkan sel kulit mati dan memperbaiki kulit yang rosak.
(tanggallah kan segala daki2 tu...kulit2 kering n bersisik2 tu sure tanggal)

2. Dapat memberi nutrisi pada kulit.

(Kaya dengan antioksida..bak kata maya karin..so leh r melambatkan penuaan)

3. Menghilangkan bau badan.
(ko pakai scrub ni ko bau kopi nanti..bau badan pun org dah tak pasan... lagi2 kalo ko pakai + lak ngan halia...keeke...takde lah..pas scrub tu mandi r cam biase kasi wangi2...)

4. Mampu merevitalisasi sel kulit baru dan menjaga kelembapan kulit.
(plus khasiat madu..lagi lah umpppphhhh...hehehe)

5. Mampu menghilangkan bekas jerawat, belak2, dan noda hitam.
(blackhead kat hidong pun tanggal)

6. Mampu menghilangkan selulit jika dilakukan secara teratur.
(sesuai lah untuk mak2 cam aku ni kan...kekeke....)

7. Dapat memperbaiki peredaran darah dan memecah lemak di tubuh yang dapat menimbulkan selulit.
(lagi2 kalo pakai kopi yang ala2 kasar2 skit kan...rase cam kene urut lah kot...kekekeke)

8. Berfungsi sebagai astringent karena kandungan pH-nya sama dengan kulit kita (4.5) sehingga mampu mengurangi dan menghilangkan jerawat ataupun noda di kulit.

9. Memberi perlindungan terhadap sinar UVA atau UVB.

10.Bermanfaat sebagai detoksifikasi tubuh.
(waaa...camni leh buang toksin dalam badan lah kot..kan..kan...)

ok ni jek kot....korang nanti leh r try2 ye...bukan ape..saje manja2 kan diri kan...

ada lagi resipi skrub kopi yang i share
klik sini ya
Homemade Scrub Kopi

14 comments:

  1. ala..manjanya dia..takpa sesekali dera laki kita na...
    lama xmai lwt blog kak ati

    ReplyDelete
  2. bagus info ni...nnti bleh try...

    erk..ada ms ke ntah nak try nih..hu3x..

    ReplyDelete
  3. laki aku malas kut nak tolong sental2 ni. ekekkee

    aku pun tak pernah pg spa

    ReplyDelete
  4. best woo...lagi2 laki yg tolong sental..kahhhhh

    ReplyDelete
  5. thanks for the info...leh buat spa kat uma sendri, bajet pun xbyk keluar,,,,hehehheeh

    ReplyDelete
  6. Boleh saya thu awak pakai serbuk kopi jenama apa?ke apa apa serbuk kopi je boleh?

    ReplyDelete
    Replies
    1. pakai je jenama apa2 dik. janji jangan pakai yang 2in1 sudah..hehhe

      Delete
  7. Hai dear nk tnya la.. time scurb tu bila? boleh tak time kat bathroom sental seluruh badan pastu mandi? Ke ada cara lain kena tunggu bape minit

    ReplyDelete
  8. Hai dear nk tnya la.. time scurb tu bila? boleh tak time kat bathroom sental seluruh badan pastu mandi? Ke ada cara lain kena tunggu bape minit

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes yasmin.. dah bancuh tu.. sapu kat kulit.. pastu gosok2 lah.. then mandi cam biasa.. takyah tunngu2 sebab proses nak menyetal pun bukan kejap..heheh

      Delete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. Serbuk kopi yg dh lama blh pakai x i mean yg dlm seminggu mcmtu?ataupun perlu jemur dahulu?

    ReplyDelete
  11. Serbuk kopi yg dh lama blh pakai x i mean yg dlm seminggu mcmtu?ataupun perlu jemur dahulu?

    ReplyDelete

POPULAR POST