Oct 20, 2010

Pengalaman Kehidupan Sebagai ibu muda

Assalamualaikum semua...

Hari ni aku nak kongsi pengalaman kehidupan aku, seorang Malyana Mansor, seorang ibu muda (eceh muda lagik taw,,baru umo 25 tahun..kekekek) yang baru mula bekerja dengan 2 orang anak kecik... plus seorang masih dalam perot..kekekkek

Kenapa nak kongsi...

sebabnye ramai sangatlah yang menanya camne aku leh jage budak2 nieh...huhuhuh..pastu skrg ni peknen lagi lah tu...dan aku banak setahun sekali (yang slalu org pandang pelik jek ngan aku...suke hati aku r nak banak setahun skali pun kan..aku yang push dalam LR ok...) slalu gak orang tanye, tak penat ke atau aku mampu ke???

cerita sebenar.....

ok..Ainul lahir mase umur aku 23tahun..takde r muda sgt aku rase...mase ni rasenye wanita memang dah bersedia untuk menjadi seorang ibu...pada aku... aku dah biase sbb aku pun ade adik2 kecik yang aku pernah tolong mak uruskan...

Mase ni aku masih belajar..dan en.adam bekerja seorang..... untuk orang yang duduk kat KL tu memang r tak cukup kan pendapatan seorang saja dalam keluarga...tapi alhamdulillah aku dapat harunginya...salah satunye sebab aku breasfeed ainul mase tu dan en.adam p keje bawak bekal...kekekekkee.....jadinye duit makan dan duit susu sudah jimat...

Ainul pulak memang tak banyak kerenah mase keciknye...Alhamdulillah...senang sgt2 nak menjaga...tak banyak meragam...pampes pun leh terima segala jenis pampes...mase tu kene ukur baju dibadan sendiri lah kan..kadang2 aku kasi pakai pampes cap c4, kadang2 cap giant..., fitti dan macam2 lagi...

tapi kan kehidupan tak selalunya indah..camtu gak kehidupan kami 3 banak ni... bile en.adam benti keje mase tu(atas beberapa masalah yang takleh bla) makan bermulalah episod tragik keluarga kami...haish macam2 lah kalo nak cite.. kalau nak dikenang melalak dibuatnye...tapi yang penting kami penah merasa hidup yang sgt2 susah... :( alhamdulillah mase tu kami masih kuat menempuh ujian Allah...dan hasilanye aku masih berada di sini sekarang....hehehe

Masuk tahun akhir pengajian aku, aku peknen lagi..ecehhhh konon2 nak naik pentas amik scroll nanti dengan baby dalam perot lah kan..hehehee....memang mase tu ayra lahir tetap2 lah lepas graduation day tu..tapi sayangnye aku tak dapat gak naik pentas..sebabnye...??? aku tak abis lagi bayar yuran RM700...hahahaha.... malang kan... tapi nak wat camner... memang dah bukan rezeki aku mase tu,...walaupun penat aku dan abang mencari duit nak meminjam untuk bayo yuran aku tu... :(

OK..Akhir bulan ogos 2009 tu aku banakkan ayra...dah memang rezeki anak kan..penghujung bulan december 2009 tu aku dapat posting di sekolah yang aku mengajar sekarang..SMK Taman Pelangi Indah, JB

Bermulalah Kehidupan yang baru....

Aku bersyukur sgt aku dapat posting kat JB ni..dekat ngan family aku...mase mula2 balik jb ni aku menumpang umah mak usu aku..skrg kami menyewa sendiri kat umah PPRT kat sini (masih dekat ngan family aku)

camne aku jage budak2 nieh?

berbalik pada cerita asal...

sebenarnye anak2 aku ainul dan ayra ni tersangatlah senang nak jage kan....sebabnye, dorang ni kalo tido malam tak hengat dunia..(nak ingat dunia camno...tido lambat....) haaa bangun lanmbat...kol 9 atau kol 10 atau kol 11 pagi barulah bangun tido.... kalau anak2 bangun awal pun..dorang akan mintak susu dulu pastu mainnnnnnn.....

kalo dorang bangun awal leh r aku masak2 skit...lempeng ke, bubur ke...kalo dorang dah bangun lambat memang takde lah kan...tapi skrg memang tiap2 pagi r kene masak sbb en.adam dah keje tempat baru, bawak bekal p keje... mandikan anak2, main ngan dorang, kol 11.45 baru aku hantar anak2 p umah pengasuh(maklong aku).

satu bende yang membuatkan aku senang adelah en.adam yang rajin....slalunye kalau budak2 ni merengek tengah2 malam nak susu, en.somi lah yang akan bangun membuatkan susu,...hehhe...

balik keje nanti, kol 7.30 aku sampai umah, aku akan amik anak2 dulu...tapi kalau umah bersepah sgt2..aku akan kemas dulu b4 amik dorang..(kene amik b4 kol 8)... masak untuk malam..kalo lauk pagi dah abis atau pagi aku masak nasi goreng je, malam aku masak lah... sambil2 anak2 main tu (kalo aku masak anak main kat dapur), aku siapkan masak...kalo abg shift petang, kol 11 baru sampai umah...so kol 11 tu nasi , air pans sume dah terhidang lah... cam biase..anak2 aku lom tido lagi..selagi lampu dan tv tak tutup..... dan selagi ayah dan ibu tak letak kepala kat bantal...kekekkeke

agak senang kan nak uruskan budak berdua ni.... memang senang sgt2...cume perangai masing2 jelah yang kene sabar... aku memang bukan jenis manjakan anak compare to en.adam... kalau anak nangis sebab tak dapat barang mainan ke memang aku biarkan jek... sbb yg aku belajar, once kite dah layan, nanti next time dorang tau kalo nak dapatkan sesuatu mende tu dengan senang, dorang cume oerku nangis jek...kalo ngan ibu de ni sory lah..kekkeke... kadang2 ade gak kawan2 kate aku ganas jage anak...tapi ni memang cara aku....anak2 ni belajar melalui pengalaman..and they absorb everything..sgt cepat..cam span...

dan kalo stakat jatuh2 sikit, selagi dorang tak p kat aku., aku tak lah pujuk2 kan.. kang asik nak nangis jek..sbb tu budak berdua ni lasak...

macam kesian kan anak2 ni..cam kurang kasih sayang..eh takde lah...anak2 tetap aku sayang..peluk ciom memang satu kemestian..tapi anak2 kene gak disiplin...kalau sayang anak tangan2 kan.. aku memang pukul pakai hanger...hahhahaha.... sbb kalo aku pukul pakai tangan, nanti tangan aku gatal....

sebenarnya, ainul dan ayra ni banyak sgt perangainye...lagi2 sejak nak dapat adik ni...dua perangai yang berbeza..ainul sgt banyak akal nak main ape...nak sepahkan ape... dan adiknye, ikot.... nanti berebut mainan..nangis...tapi yang menang, adik ayra...kekeke..garang kan adik...leh geget tangan kakak tau...

setahun sekali banak tak penat ke?

penat wei..sape kate tak penat... ko nak bawak perot lagi..ngan anak kecik2 lagi... tapi... sendiri buat sendiri tanggung lah kan..aku yang willing nak beranak dekat2 ni..so means aku willing nak curahkan segala kudrat aku untuk menjaga kedua2 anak ni..oh ketiga2 nanti..kekeke.... sebabnya..memang perancangan aku camni...nanti kalau aku umo 40. anak dah besar2, insyaallah dah boleh diharap nak tolong itu ini...kan...

dan insyallah, kalo umo panjang, dah leh ade cucu dah..kekekkee... mudah2an semuanya mengikut perancangan..tapi ini hanya perancangan..mane r tau nanti umo 35 aku gatai nak ade anak kecik lagi pulak kan...sape tau.....

tapi still aku rase takde r susah sgt..mungkin sbb anak2 aku ni girls...selasak2 dornag ni pun,lasak ala2 girl lah kan...ramai lagi kat luar sane ade anak2 kecik2...dan boys... contoh teha dan kak sally(pcm)... lagi mantop dorang ni aku rase compare to diri sendiri..kekekeke

dan insyallah, kalo umo panjang, dah leh ade cucu dah..kekekkee... mudah2an semuanya mengikut perancangan..tapi ini hanya perancangan..mane r tau nanti umo 35 aku gatai nak ade anak kecik lagi pulak kan...sape tau.....

oh ye..anak2 aku masih menggunakan pampes fitti..kadang2 kalo ade promo, aku beli huggies atau drypers...susu lak..same2 minum susu dutch lady 123..baju? share... walaupun ibu ayah dah bekerja. still kene jimat2 lagi..sebabnye..banyak lagi utang tak bayo..hahahahahh

ok takat ni dulu aku share...leh kali cite lagi k...



10 comments:

  1. best betul baca pengalaman ko kan. aku? sangat manja oh. almaklumlah duduk dgn mil. balik kj tinggal makan jer, kain baju, masak, kemas rumah, jaga anak semua mil dan fil yg uruskan. aku cuma kuarkan duit belanja jer. :)

    ReplyDelete
  2. lyana, biasa la..hidup susah senang ni..dah di takdir kan kita jalan kita mcm ni..x semua org jalan hidup sama...bersabar lah menempuh cabaran dan dugaan yg mendatang..

    ReplyDelete
  3. btol tu kak ana....

    tinie..adoiyai tinie... anak sorang leh r..anak 2-3 orgh?? takope2 tunggu dok sendirik ek

    ReplyDelete
  4. bagus yana. pengalaman mematangkan kita. setiap orang ada perancangan tersendiri. cam kak ila mmg dah decide xnak anak ramai sbb abg apis x la serajin en,adam nak mengurus anak. bf anak sehingga 2 tahun spenuhnya pun cukup memenatkan sebenarnya. so, kak ila decide nak rehat duku dr beranak kecik. tunggu dah siap dr segi mental & fizikal baru la pk. kalau ada rezeki terima dgn seadanya. kalau kat KL ni biasala..semua benda bayar mahal. blanja besar. so, kena atur semuanya dgn baik. almaklumla cam kak ila walaupun family dekat tp kami hidup sendiri2 tanpa bantuan mereka.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. muiz slalu kne sebat pakai hanger ngn ayah dier...sebat2 sayang~..
    kne jentik telinga pun slalu gk..

    ReplyDelete
  7. akk pun plan mcm kamoo..nak cepat2 banak nti sng derang ni dh besar x byk ragam..n kita boleh rehat..:)
    ye penat tu sure ada...budak2 mcm2 perangai..ada yg kita leh sabar..ada yg kena hanger..kahhhhhhh
    itulah kehidupan kannnnn

    ReplyDelete
  8. btol kak ila...kene bersedia mental dan fizikal..yana plan no3 ni nak kasi bf 2 tahun...so kene rest r 2 tahun tu dr banak lai..hehehehhee

    nomie...kan..kan...pukul2 sayang...hehehhee

    kak el...btol2...penant memang penat..tapi penat sekaligus..kekekkeke

    ReplyDelete
  9. best je bc cte pengalaman ko ek..

    suke suke..boleh aku wat reference nanti.hehe.

    ReplyDelete
  10. hahah effa..pengalamn ko pun ape kurangnye....

    ReplyDelete

POPULAR POST