Sep 23, 2015

Tips melahirkan anak #1

Tips melahirkan anak #1

Assalammualaikum semua
Tips ni saya dah share kan dalam fb, maka wajib lah dalam blog juga kann. InshaaAllah saya akan postkan tips-tips secara berperingkat. Semoga bermanfaat kepada sahabat-sahabat semua.

Senyum

Saya bukan nak kata beranak tak sakit. Tipuuu lahhhh. Tapi setiap kali saya masuk LR nak melahirkan anak-anak ni saya akan senyum dulu.

Jaga mind set

Benda pertama saya pastikan adalah saya buat persediaan mental. Taknak fikir sakit, takut, ngeri, jerit, jahit dll. Saya akan fikirkan bayi yang comel yang bakal saya lahirkan nanti.

Banyakkan berzikir

Dan yang pasti, saya taknak bazirkan tenaga saya dengan menjerit, menangis dll. Lebih elok kita sebagai Umat Islam, banyakkan berzikir dan bernafas dengan baik dan tenang.

Elakkan mendengar cerita negatif tentang kelahiran

Jadi ibu-ibu dan bakal ibu, elakkan mendengar cerita-cerita yang menakutkan tentang kelahiran. Masuk LR dan alaminya sendiri. By hook or by crook walau bagaimana pun cara anak dilahirkan, si kecil itu pasti kena keluar juga.

Nahh, tips-tips mudah kan, tapi ramaii yang tak buat tau. Harini saya dah 37week. Beberapa hari/minggu lagi untuk melahirkan anak ke 6. Wish me luck semua..

Dapatkan tips dari saya?
Fb: Lyana Mansor
PM atau WA 012-7470856

No comments:

Post a Comment

POPULAR POST