Feb 21, 2011

jom jahit: pot holder

As Salam semua...

Semalam aku buat kek coklat..Ainul dr tengahari semalam dok sebut2 "nak kek hepibesdaytoyou" hhahhaha..cian pulak...korek2 bahan yang ade...telur pulak habis..huhuhuhu...so buatlah kek coklat tanpa telur..ok gak..moist...ni resipinye..dr Ayume myresipi

Bahan-bahan ( 15 biji (dlm btk cupcakes) ) aku bubuh dlm loyang je

  • 1 cwn tepung gandum *
  • 3 sudu besar serbuk koko *
  • 1 sudu kecil baking powder *
  • 1 susu kecil baking soda *
  • 1 cawan gula halus
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/3 cwn minyak sayur / minyak masak
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 cwn air sejuk
  • 1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara

  1. Ayak bahan2 yg bertanda *.
  2. Dlm mixing bowl, masukkan bahan yg telah diayak tadi. Kemudian masukkan gula dan garam. Gaul sebati.
  3. Sesudah sebati, masukkan semua kandungan cecair (minyak, cuka, esen vanilla dan air)
  4. Kacau adunan hingga semuanya sebati
  5. Masukkan dlm loyang yg telah siap di gris ( boleh juga dibakar dlm acuan kek cawan )
  6. Bakar dlm oven pada suhu 180 darjah selama 30 minit * untuk kek cawan saya bakar pada suhu 155 darjah selama 15 minit sahaja
  7. Bila dah masak boleh dihias mengikut citarasa masing2, buttercream ataupun fresh cream.
***************************************************************************************
ok yang sebenarnya semalam mase aku nak keluarkan loyang dari oven, tak jumpe kain buruk..(kain buruk pun aku potong dr tshirt tak pakai)...aiseymen..ntah mane anak aku bawak lari kain buruk daa...huhuhuuhh..so aku pk baik aku wat pot holder tu...senang lah kan nak angkat kuali segala..tak lah menjajar mencari kain buruk..kahhhh...so alang2 tu bautlah sekali tutorial ni...oh segala yg aku jahit ni berdasarkan pandai2 sendiri jek ok (kecuali diberitahu)..kalo tak same cam korang jahit ampun lah kan..sila beri tunjuk ajar k...


Pot holder (sepasang)



*sila potong kain sebesar mana korang nak...(kotlah tangan besar kan..buatlah besar skit)
-4 keping (sila pakai kain cotton ok)
*tuala tak pakai..potong saiz kain gak
-4 keping
*tangkai untuk pot holder korang (optional) (buat cam tangkai tuala lap tangan tu)



potong kain

anak2 pun sibuk nak amik gambo..huhuhuhu (maaflah gambar kureng..aku amik pakai webcam...hahahha)

lapiskan kain dah tuala camni...tuala 2 helai pastu kain cotton right side together-gether...oh jangan lupe selitkan tangkai dihujung..cam dalam gambar tu...jahit dan terbalikkan inside out..then topshitch


sila quilt ikut suka hati ok.. aku buat bulatan ni..kalo nak senang buat petak2 je...senang banget..hheheheh...dah siap..leh pi angkat periuk dah...eh lupa...kenalahkan buat lagi satu...larat ke angkat periuk pakai satu tangan je..hehhhe


dah siap..leh pi angkat periuk dah...eh lupa...kenalahkan buat lagi satu...larat ke angkat periuk pakai satu tangan je..hehhhe..owh kali ni tak pasang kun...sbb nak cepat... (aku tak bape reti nak menjahit kun tu...heheh)

oh kalau pasang kun takyah r wat camni..lagi senangtakyah terbalikkkan sume..

2 comments:

  1. salam mely..
    aku skrg kan pantang kat kg..
    aku cite la psl ko kat mak aku.. aku cite ko rajin masak, menjahit dan bla bla bla...
    dgn anak kecik pun stil ada masa nak bt sume nih..
    mak aku ckp.. jdkan la ko idola aku..
    hik3

    ReplyDelete
  2. good idea...i just started with an apron ...maybe boleh buat pot holder pulak next :)

    ReplyDelete

POPULAR POST