Dec 9, 2010

Berat badan +breastfeeding+aidil=berpantang


Bace status teha kat facebook mengingatkan aku pasal berat badan aku...

mase aku dah 37minggu iaitu seminggu sebelum aku banak, timbang berat aku dalam 77kg... dan mase aku banak aidil keluar 2.7kg... beberapa hari selepas aku banak tu ku try r timbang...korang tau bape??? 75kg ok..... sangat tragis..hanya turun 2kg sahaja..aku syak penimbang kat umah aku ni problem lah..hikhikhik(salahkan penimbang lak)

sadis kan...

tang perot tu memang takleh bla...segan sendiri nak tgk..hukhukhuk..kalo dulu ade gak r aku pakai kapur + limau nipis tu..tapi kali ni takmo r pakai sbbne gataiiiii wooooo...pastu kulitnye jadik itam2 gitew..kan.,.kan...

so aku lumur r perot aku ngan krim pati halia...ok lah kot... bengkung aku pakai gak..tapi tak selalu..agaknya salah teknik aku ikat ke ape ntah..bile aku pakai otot2 aku ngan tulang temulang ni jadi sakit lak...huhuhuh..serius...bukan tipu ok...mayb kan sebab aku kan kene cebokkan anak, mandikan anak2 segala..jadi bengkung ni cam tak praktikal lak ngan aku untuk kali ni...

dalam bab berpantang..aku pantang gak..tapi 2-3 hari ni aku dah tak pakai stokin dan baju sejuk...alasan seperti di atas yer..

oh ye...review skit pasal ambar kenanga ni...set bersalin ni aku beli on9... senang..sebab takyah sengkak, urut, tungku, pilis param segala... tapi aku berurut gak atas desakan makcik2 aku...hikhihkihik...dan akak urut tu cakap cepat je peranakan kecut balik...dan de tgk aku sihat sejahtera walaupun baru banak...alhamdulillah..mayb set ni sesuai ngan aku kot...walaupun ade beberapa hari aku berhenti makan sebab aidil cam kuning skit..tapi rase ok lah...ni aku dah start makan balik badan memang sedap...serius aku tak rase cam berpantang..tambah lagi kene wat segala keje umah sediri kan...

aku berpantang sendiri saje..ape kerja umah yang korang wat hari2, aku pun wat gak...kecuali...pi kedai dan buang sampah..hikhikhik

ok pasal breastfeed pulak...

alhamdulillah setakat hari ke10 ni aku telah berjaya breastfeed aidil.. tapi seminggu pertama tu agak payah gak...aidil takmo bukak mulut besar2 walaupun aku dah main2kan nipple kat mulot de...plus inverted nipple lagik..hukhukhuk... tapi berkat kegigihan aidil yang tak putus asa nak nenen, menguatkan semangat aku(kalo tak fed up gak..cam ayra dulu camni r..pastu de nangis... pastu ngan nipple luka lagi..hukhukhuk...few first day tu aku rase takot jek nak nenenkan aidil sbb sakit..tapi aku terus kan gak..menahan kesakitan demi anak tersayang..

dan hasilnye sekarang..walaupun aidil masih ade masalh mencari nenen...tapi ibu dah tak sakit lagi...dan seronok nak susukan aidil...dan lagi ibu pun terpaksa pam..sebab susu banyak dan aidil asik tido jek..kejutkan pun de tido balik...huhuhuhuhu....

perkembangan aidil...alhamdulillah walaupun aidil banyak tido..tapi kalo menyusu leh tahan gak lamenye...(eceh..tak r lame..tak sampai setengah jam pun rasenye)

dan sangat suka mengeliat, kentut dan yak....makan dengan itu...terbinalah otot2 anak bujang aku ni...drpd badan yang hanya tulang dan kulit mase 29nov lepas...sekarang pada 9/12 sudah ade isi yang sedang menggebu...suke i tau....rase cam dapat pingat emas lumba lari plak..hukhukhuk..(ni blom lagi anak aku bam bam...)

oh lupe plak..aidil dah tanggal pusat mase hai ke7..so hari ke8 tu aku buatkan bubur putih bubur merah kasi kat sedara2 dan jiran tetangga...dan aku botakkan skali dak aidil ni...baru macho skit dah motak kan aidil...kekekekke...

ok stakat ni dulu...nanti aku post lagi eh...

(blackberry aku rosak..aku beli henpon murah takde kamera..so tak banyak gambo...maka ada gamba yg sedikit membuatkan aku malas nak upload..kalo ade gambo pun pakai webcam cabok aku nieh)



4 comments:

  1. tu la klw pakai limau+kapur mmg itam jadik perut
    dah ler belang pak rimau ngandungkan damia dlu xilang2 lagik

    ReplyDelete
  2. lyana, sabor..akak ada baca, berat kita start turun lepas 2 minggu baby keluar.tp akak hr tu dlm ms seminggu turun bnyk terus..sabar yea.

    lyana try la kunyit hidup dgn kapur utk berbengkung. ok x? berbengkung time nak tdo malam je pun ok gak..

    bfedd kan aidil selagi boleh. bnyk faedah bfeed ni kan. jgn mudah patah semangat.

    u can do it...

    ReplyDelete
  3. nana-tulah...aku nye belang2 kali ni tak kuar wei. tapi yang lame2 tu ade lagi..hikhikhik..tapidah pudar sikit

    kak ana-malam pun susah kak ana..aidil takmo menyusu sambil baring..de nak kite duduk gak...

    ReplyDelete
  4. sempat lg msk bubur tu..cayalah
    nti yana bitau eh kt mn k.el leh dpt set jamu tu...cam best jek..n yg paling best tu senang byk..yelah maklumlah kita ni beranak 3 byk kerja..nti inform eh

    ReplyDelete

POPULAR POST