Dec 29, 2010

Nasi Lemak dan Chiffon Cake

Selamat pagi semua...

Hari ni aku rajin skit..so ade r masak sarapan....slalu makan roti k biskut ke..minum nestum ke...hahahaha

actually pagi tadi aku celik2 mata je pi buat Kek Chiffon Pandan resipi dari En.Mat Gebu... selalunye kalo nak makan kek2 lembut2 cmni aku buat Kek Span Pandan resipi dari Sweet4ever myresipi...

Resipi si simple sangat..nak buat pun sgt2 lah senang...rase pun sedap..lembut..harum je.. ok ni aku letak resipinye...

(abaikan kehodohan kek aku..aku boh dalam periuk je untuk bakar..hahaha..takde loyang chiffon cake pulak..pastu tak sabar sgtnak keluarkan dr periuk..tu yg rupa camtu..kekeke)

KEK CHIFFON PANDAN
Bahan A:-
6 kuning telur (gred A)
150 g gula halus
100 ml pati santan
70 ml air
100 ml minyak jagung/sayur
225 g tepung gandum*
1 1/2 camca teh baking powder*(*diayak)
1 camca teh perisa keladi
1/2 camca teh pewarna unggu
Secubit garam

Bahan B:-
6 putih telur (gred A)
135 g gula halus
1/2 camca teh cream of tartar

Cara membuatnya:-
1. Dalam satu bekas, satukan ke semua bahan A dan kacau menggunakan wisk hingga semua larut dan sebati. Ketepikan.
2. Dalam mixing bowl, pukul putih telur dgn kelajuan tinggi bersama cream of tartar. Masukkan gula halus sedikit demi sedikit hingga putih telur menjadi kembang dan kental.
3. Gaul putih telur tadi ke dalam bancuhan no.1 dgn kaedah 'kaup balik' hingga sebati. Masukkan ke dalam acuan chiffon berukuran 26cm dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 176C selama 30 - 35 minit.
4. Bila masak, keluarkan dari oven dan terus terbalikkan acuan chiffon. Biar berkeadaan terbalik hingga kek sejuk. Sisip dgn pisau bahagian tepi acuan dan keluarkan perlahan2 dan sisip juga bahagian dasarnya utk mengeluarkan kek...boleh dihidangkan.

ok pastu ade santan lebih kan..pelagi..aku buat lah nasi lemak..kekeke....tak dan nak amik gambo..dah ngap baru ingat...hehehe..ok ni aku boh resipi..ni resipi nenek aku..aku ubah2 skit ikot selera aku dan ikot ape bende yg ade kat umah..(mase aku jual nasi lemak dulu guna resipi ni r..)

NASI LEMAK

2pot beras (basuh)
1/2 kotak santan
1/2 inci halia
1 batang serai
1/2 biji bawang besar(dadu)
daun pandan
air

cara: masak nasi cam biase ok...


SAMBAL IKAN BILIS

2 sudu besar bawang blender (bawang merah dan bawang putih)
5 sudu besar cili blender
segenggam ikan bilis (basuh)
garam
gula
air asam jawa
sedikit santan
1 biji bawang besar (hiris)

cara:
1. tumis bawang dan cili sampai pecah minyak...kalo nak letak belacan skit pun boleh..aku elergik
2. masukkan ikan bilis dan sikit air asam
3. masukkan bawang besar..garam gula segala
4. last sekali masukkan santan dan masak sampai pecah minyak..

AYAM GORENG BEREMPAH

bawang merah
bawang putih
serai
halia
garam
serbuk kari (aku pakai serbuk sup)
serbuk cili
tepung kentucky

cara:
1. belnder sume..dan perap ngan ayam
2.goreng

hahahahaa..sori aku tak reti sgt tulis resipi..korang agak2 lah kan...

2 comments:

POPULAR POST